Khamis, 24 Ogos 2023

Kepentingan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) Kepada Setiausaha Alaf 21

 "Kepentingan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) Kepada Setiausaha Alaf 21"

 

Pengenalan

Kemahiran insaniah ialah sifat dan ciri keperibadian yang tidak dapat diukur, tetapi sama pentingnya di tempat kerja dan tempat lain. Kemahiran ini dilihat daripada tingkah laku, sikap dan nilai-nilai moral. Selain itu, kemahiran insaniah membantu membangunkan hubungan manusia dan mewujudkan rasa budaya dan bermasyarakat di tempat kerja. Oleh itu, sudah tentulah kemahiran insaniah mempunyai impak yang positif pada kerja yang anda hasilkan, terutamanya apabila bekerja secara usaha sama. Di samping itu, kemahiran insaniah bukan sekadar kemahiran perorangan dan sikap yang positif tetapi saling berkaitan antara satu sama lain dan berkongsi banyak prinsip dan penggunaan yang sama.

Menurut Kearns (2001), kemahiran insaniah pada seseorang individu boleh dikelaskan kepada empat kumpulan iaitu kesediaan bekerja dan sifat bekerja individu, pengetahuan dalam keusahawanan, kreatif dan inovatif, mempunyai kemahiran interpersonal dan berfikir, serta ada kemahuan untuk belajar. Bagi kemahiran insaniah dalam kelompok yang pertama, kesediaan bekerja dan sifat bekerja, ia bermaksud selain daripada pengetahuan asas pada seseorang individu dalam bidang tertentu dan mahir dalam penggunaan teknologi, amalan dalam bekerja, mempunyai minat dalam perniagaan dan boleh mengurus diri dan merancang dalam organisasi juga merupakan perkara yang penting.

 

Elemen Kemahiran Insaniah Yang Diperukan Oleh Seorang Setiausaha

 

1) Kemahiran berkomunikasi

Kemahiran komunikasi merujuk kepada Nusabaum (2007), adalah suatu kebolehan untuk mewujudkan interaksi atau hubungan melalui medium perantara atau sebaliknya dengan orang lain yang merangkumi kemahiran menulis, membaca, berhujah, mendengar, etika dalam berkomunikasi dan mempunyai kaitan dengan penggunaan teknologi. Sekolah berperanan sebagai institusi sosial yang sangat menekankan komunikasi berkesan di dalam kelas untuk mewujudkan perkembangan sosial sejagat (Nurul Salmi dan Mohd Isha, 2014). Elemen-elemen yang dinilai adalah berkebolehan untuk menyampaikan idea dengan jelas, berkesan dan dengan penuh keyakinan, berkebolehan untuk mengamalkan kemahiran mendengar yang aktif dan memberi maklum balas, berkebolehan untuk membuat pembentangan secara jelas dengan penuh keyakinan dan bersesuaian dengan tahap pendengar; berkebolehan untuk menggunakan teknologi di dalam pembentangan dan berkebolehan untuk berunding dan mencapai persetujuan.


2) Kemahiran penyelesaian masalah dan pemikiran kritis

Kemahiran menyelesaikan masalah yang digandingkan dengan kefleksibelan dan kreativiti, ialah kebolehan untuk membongkar masalah dan mengambil tindakan logik dengan segera untuk menyelesaikannya. Dengan mengetahui pasukan anda bersedia dan dapat menyusun strategi penyelesaian yang produktif dan rasional bagi masalah yang tidak dijangka, maka ini akan meningkatkan dan mengilhamkan keyakinan di tempat kerja dan membantu anda menangani halangan tanpa berasa tertekan atau terbeban. Kebolehan untuk melihat sesuatu isu dengan mendalam dan menganalisis serta menilai nuansa isu dengan pendekatan yang logik dan sistematik akan memastikan anda sentiasa mendapat penyelesaian paling kukuh. Pemikiran kritis bermakna membongkar setiap sudut isu sepenuhnya dan mengelakkan membuat keputusan yang berdasarkan naluri atau gerak hati.

 

3) Kemahiran kerja berpasukan

Levin (2005) menyatakan bahawa kemahiran bekerja dalam kumpulan terbahagi kepada dua aspek iaitu intelektual dan emosional. Kemahiran intelektual merujuk kepada berfikir berdasarkan emosi. Kemahiran ini melibatkan pemerhatian, penyiasatan, teori dalam menganalisis tugasan dan merumuskan sesuatu. Kemahiran emosional pula berkaitan dengan berurusan dengan emosi sendiri dan membina hubungan dengan orang lain. Ia meliputi berunding dengan orang lain, menyelesaikan perbezaan pendapat, mempertahankan diri sendiri dan juga mengawal emosi apabila berdepan dengan krisis. Kemahiran kerja berpasukan melibatkan kebolehan untuk bekerjasama dengan orang lain daripada pelbagai latar belakang sosio budaya untuk mencapai matlamat yang sama. Elemen-elemen yang dinilai oleh KPT adalah berkebolehan membina hubungan baik, berinteraksi dengan orang lain dan bekerja secara efektif bersama mereka untuk mencapai objektif yang sama; berkebolehan memahami dan mengambil peranan bersilih ganti di antara ketua kumpulan dan ahli kumpulan; berkebolehan untuk mengenali dan menghormati sikap, kelakuan dan kepercayaan 24 orang lain; berkebolehan untuk memberi sumbangan kepada perancangan dan menyelaraskan hasil usaha kumpulan; dan bertanggungjawab terhadap keputusan kumpulan.


4) Kemahiran pengurusan dan penyusunan masa

Sangat penting untuk anda mengetahui anda boleh mempercayai pasukan anda untuk menyiapkan kerja dengan segera, tanpa menjejaskan kualiti kerja. Pengurusan masa melebihi daripada sekadar muncul tepat pada waktunya dan menghantar kerja apabila diminta. Ini adalah tentang mengetahui cara untuk mengutamakan, cara untuk menjadualkan serta cara untuk memanfaatkan sebahagian besar masa yang anda ada. Pengurusan masa bukan sekadar meningkatkan produktiviti dan keberkesanan, ini juga memberikan impak positif pada kualiti kerja yang anda hasilkan.Selerakan tidak bagus untuk mana-mana persekitaran bekerja, sama ada di pejabat, secara digital atau dalam fikiran anda. Menjadi teratur bermakna mengetahui cara untuk menguruskan bukan sahaja ruang anda bekerja dengan cekap, tetapi juga masa dan beban kerja anda. Seseorang yang benar-benar teratur akan dapat mencipta dan mematuhi sistem serta struktur yang membantu keberkesanan serta tidak akan membiarkan diri mereka berasa terbeban atau proses mereka menjadi kacau-bilau.


Cadangan Untuk Memastikan Graduan Di Bekalkan Dengan Kemahiran Insaniah

Kemahiran  kemahiran  insaniah perlu  diberi  penekanan  dalam  menghasilkan graduan  yang  bakal  mewarnai  modal  insan dalam  rangka  memenuhi  keperluan  negara. Oleh itu, pelajar sedang mengikuti pengajian  perlu  dipupuk,  disemai  dan disuburkan  kemahiran insaniah dalam kalangan mereka. Penilaian dan ganjaran juga  perlu  diberikan  kepada  mereka  yang menguasai  elemen-elemen  kemahiran  kemahiran  insaniah.  Pendedahan  duduk bersama  warga  emas  yang  kaya  dengan pengalaman hidup, membantu golongan pesakit dan warga emas yang kurang sihat di samping membuat  kerja  amal  di  Zoo  Negara  sangat penting dalam memberikan pendedahan kepada pelajar  tentang  gaya  baharu  dalam  kaedah Pembelajaran  dan  Pengajaran  khususnya melalui kaedah ini.    

Selain itu, cadangan bagi menerapkan dan meningkatkan kemahiran insaniah adalah aktiviti kokurikulum. Kokurikulum membantu memupuk kepentingan sahsiah dalam kalangan pelajar. Kegiatan kokurikulum yang dilakukan dalam persatuan yang diwujudkan di institusi membuka mata  dan memberi peluang kepada pelajar untuk mengukuh, menambah dan mengamalkan kemahiran-kemahiran selain daripada teori. Kegiatan kokurikulum ini melibatkan aktiviti yang menggunakan kemahiran komunikasi, kepimpinan, kemahiran menyelesaian masalah dan penampilan profesionalisme seperti disiplin diri dan tingkah laku.

Akhir sekali, disiplin juga memainkan peranan dalam pemantapan kemahiran insaniah. Disiplin diwujudkan sebagai satu latihan pemikiran kepada pelajar agar dapat mengawal diri sendiri dan mempunyai tatatertib. Disiplin adalah satu peraturan yang ditetapkan untuk melatih seseorang bertingkah laku dengan baik. Pihak institusi haruslah tidak mengambil remeh kesan disiplin terhadap seseorang pelajar. Kemahiran insaniah seperti etika profesional dapat diterapkan melalui pendisiplinan. Disiplin membantu pelajar mengamalkan nilai-nilai murni dan melahirkan keterampilan diri yang tinggi.


Rujukan


Mohd Zamri Ibrahim.(2013, Jun 12). Tahap Penguasaan Kemahiran Insaniah Dalam

Kalangan Pelajar Tahun Akhir Di Kolej Antarabangsa Ikip. Core.

https://core.ac.uk/download/pdf/42953967.pdf

Najwa.(n.d.). Bab 6 - Kemahiran Insaniah.Scribd.

https://www.scribd.com/presentation/326334723/Bab-6-Kemahiran-Insaniah#

Irwan Fariza Sidik, & Mohd Mahzan Awang.(2020, November 12). Keterlibatan Pelajar dan

Hubungannya dengan Kemahiran Insaniah.Journal Article,3-4. http://journalarticle.ukm.my/15255/1/38461-126982-1-PB.pdf

Haslina Md Yunus, & Abdul Razaq Ahmad.(2015, November 5). Kemahiran Insaniah Ke

Arah Pembentukan Potensi Pelajar.

Proceeding.file:///C:/Users/user/Downloads/3041-6038-1-SM.pdf

Dropbox.(2022, Mei).Apakah Kemahiran Insaniah Di Tempat Kerja ?.

https://experience.dropbox.com/ms-my/resources/what-are-soft-skills

Nur Atiqah Abdullah.(2015, Januari 17).”Experiential Learning” Dan “Service Learning”: ke

    Arah Meningkatkan Kemahiran Insaniah Pelajar UKM.ResearchGate.                   https://www.researchgate.net/publication/304553269_Experiential_Learning_Dan_Service_Learning_Ke_Arah_ Meningkatkan_Kemahiran_Insaniah_Pelajar_UKM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kepentingan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) Kepada Setiausaha Alaf 21

 " Kepentingan Kemahiran Insaniah (Soft Skills) Kepada Setiausaha Alaf 21"   Pengenalan Kemahiran insaniah ialah sifat dan ...